Philological Class | ISSN 2071-2405 (Print)

Select a language to translate this section

Russian Russian
Рубрика: Идет урок
Файл статьи: PDF
Аннотация: Стихотворение О. Э. Мандельштама рассматривается в аспекте механизмов смыслообразования в поэтическом произведении; в качестве ключевых для данного стихотворения названы фонетические механизмы построения смысла, «стилевой конфликт», интертекстуальные взаимодействия стихотворения со «Словом о полку Игореве», поэзией XX века. Аргументируется позиция, что аналитическое рассмотрение стихотворения на уроке литературы в 11 классе может стать эффективным способом постижения творческой индивидуальности О. Э. Мандельштама и знакомства с судьбой поэта.
Ключевые слова: О.Э. МАНДЕЛЬШТАМ, МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ ЛИТЕРАТУРЫ В ШКОЛЕ, ИЗУЧЕНИЕ ТВОРЧЕСКОЙ ИНДИВИДУАЛЬНОСТИ ПИСАТЕЛЯ В ШКОЛЕ
Abstract: Mandelstam’s poem considered in terms of the mechanisms of meaning in a poetic work, as a key part of the poem called phonetic mechanisms of constructing meaning, “stylistic conflict” intertextual interaction with the poem “Lay” the poetry of the 20th century. Position argues that the analytical examination of the poem on the literature lesson in grade 11 may be an effective way of understanding the creative personality O. E. Mandelstam and discover the fate of the poet.
Key words: O.E. MANDELSTAM, METHODS OF TEACHING LITERATURE AT SCHOOL, LEARNING THE CREATIVE PERSONALITY OF THE WRITER IN SCHOOL

Для цитирования:

Гутрина, Л. Д. От текста — к личности автора: постижение творческой индивидуальности писателя на уроке («Были очи острее точимой косы...» О.Э. Мандельштама) / Л. Д. Гутрина // Philological Class. – 2013. – №4 (34). – С. 53-56.

For citation

Gutrina, L. D. From the Text - to the Author's Personality: Comprehension of the Creative Personality of the Writer in the Lesson ("Eyes Were Sharper Sharpen Scythe..." by O.E. Mandelstam) / L. D. Gutrina // Philological Class. – 2013. – №4 (34). – P. 53-56.