Philological Class | ISSN 2071-2405 (Print)

Select a language to translate this section

Russian Russian
Файл статьи: PDF
Аннотация: В статье развиваются идеи Наума Лазаревича Лейдермана о стиле как одном из самых глубинных законов художественного творчества, о механизмах стилеобразования и инерции стиля — важнейших факторах творческого процесса. На примере творчества М. Цветаевой 1920-х годов показано такое явление, как «стилевая тяга». Исследуется взаимодействие иррационального и рационального начал в цветаевской поэзии. Стилевой анализ одного из программных стихотворений Цветаевой «Минута» выявляет роль поэтической этимологии, созвучий, ритма и синтаксиса в движении переживания, развитии конфликта поэта и времени, создании единой экспрессии. Особое внимание уделяется поэтике переносов, развернутой звуковой метафоре. Делается вывод об одической стилевой традиции в цветаевском стихотворении. Ставится вопрос о взаимодействии стилевой тяги с другими силовыми линиями произведения.
Ключевые слова: СТИЛЬ, ИНЕРЦИЯ СТИЛЯ, МЕХАНИЗМЫ СТИЛЕОБРАЗОВАНИЯ, ПАРОНИМИЧЕСКАЯ АТТРАКЦИЯ, ПОЭТИЧЕСКАЯ ЭТИМОЛОГИЯ, ЛИРИЧЕСКИЙ ГЕРОЙ, М. ЦВЕТАЕВА
Abstract: The article develops the ideas of Naum Lazarevich Leiderman about a style as one of the deepest laws of artistic creativity and about the mechanisms of style-forming and inertia of style as the crucial factors of creative process. Following the works by M. Tsvetaeva of the 1920-ies years as an example, we consider the phenomenon of ―style drive‖. The interaction of irrational and rational origins in Tsvetaeva‘s poetry is investigated. The style analysis of one of Tsvetaeva‘s concept poems, «Minuta», reveals the role of poetic etymology, consonance, rhythm and syntax in unfolding of emotional experience and the conflict between the poet and time, and the creation of common expression. The emphasis is put on poetics of the division into syllables and the expanded sound metaphor. It is concluded that the Tsvetaeva‘s poem follows the ode-like stylistic tradition. The article raises a question about an interaction between the style drive and other lines of the poem.
Key words: STYLE, INERTIA OF STYLE, MECHANISMS OF STYLE-FORMING, PARONIMIC ATTRACTION, POETIC ETYMOLOGY, PROTAGONIST, M. TSVETAEVA

Для цитирования:

Скрипова, О. А. «Стилевая тяга» в стихотворении М. Цветаевой «Минута» / О. А. Скрипова // Philological Class. – 2015. – №3 (41). – С. 41-44.

For citation

Skripova, O. A. «Style Drive in M. Tsvetaeva’s Poem «Minuta» / O. A. Skripova // Philological Class. – 2015. – №3 (41). – P. 41-44.