Philological Class | ISSN 2071-2405 (Print)

Select a language to translate this section

Russian Russian
Файл статьи: PDF
DOI: 10.26710/fk16-02-04
Аннотация: Самосознание является важным проявлением субъектной позиции обучающихся в образовании. Читательское самосознание связано с осознанием и оценкой себя как читателя. В статье представлен опыт создания школьного читательского блога. Школьный блог — форма организации внеклассного чтения. Читательский блог обладает значительным смыслообразующим потенциалом. Автор рассматривает пути формирования читательского самосознания в блоге. В блоге целенаправленно создается установка на актуализацию читательского самосознания. Самосознание читателя проявляется в диалоге с собеседниками, рефлексии, оценке произведений. Предложены способы формирования читательского самосознания в блоге: обсуждение «прав читателя», проект экслибриса для семейной библиотеки или для ШЧБ, виртуальная выставка любимых книг учителей, самооценка читателя путем обобщения и систематизации знаний при знакомстве со «Списком Бродского», создание списка книг, которые должен прочесть каждый, списка книг для родителей; презентация прочитанных книг; флешмоб, конкурсы эссе «Моя книга года», «Строки, написанные для меня…» или рецензий-открыток. Представление современных школьников о ценности книги и чтения подтверждается анализом их высказываний и творческих работ. Школьный читательский блог становится пространством диалога и ценностного самоопределения учащихся. Общение в блоге обретает признаки самоорганизации с нелинейным развитием ситуации. Можно говорить о синергетических способах организации самого процесса формирования самосознания читателя в условиях открытого образования. Представленный в статье педагогический опыт может быть перенесен на работу школ и библиотек.
Ключевые слова: ШКОЛЬНЫЙ ЧИТАТЕЛЬСКИЙ БЛОГ, ЧИТАТЕЛЬСКОЕ САМОСОЗНАНИЕ, ДИАЛОГ, РЕФЛЕКСИЯ, ОЦЕНКА
Abstract: Self-consciousness is an important manifestation of subjective position of pupils in education. The reader's selfconsciousness is linked with the awareness and assessment of yourself as a reader. The article presents the experience of creating a school reader's blog. The school blog is as a way of organizing extra-curricular reading. Reader's blog has a significant meaningmaking potential. The author offers methods of formation of reader's self-consciousness. The setting for the actualization of the reader's consciousness is deliberately created in the blog. The consciousness of the reader manifests itself in the dialogue with the interlocutors, reflection, assessment of works. The methods of forming a reader's identity in the blog are proposed in the article: a discussion of the rights of the reader, the project of the exlibris for family libraries or for blog, the virtual exhibition of favorite teacher's books, the self-esteem of the reader by generalization and systematization of knowledge by acquaintance with the «Brodsky's List», creating a list of books that everybody should read, a list of books for parents, presentation of the books, a flashmob, the essay competitions «My book of the year», «The lines written for me…» ore reviews-cards. The view of today's schoolchildren about the value of books and reading is confirmed by the analysis of their statements and creative works. School reader's blog becomes a space of dialogue and value orientation of pupils. Communicating in the blog takes on the characteristics of self-organization with non-linear developments. You can talk about the synergistic ways of organizing the process of formation of self-consciousness of the reader in terms of open education. The article presents the pedagogical experience can be transferred to schools and libraries.
Key words: SCHOOL BLOG FOR READERS, READER'S SELF-CONSCIOUSNESS, DIALOGUE, REFLECTION, ASSESSMENT

Для цитирования:

Терентьева, Н. П. Возможности формирования читательского самосознания в школьном читательском блоге / Н. П. Терентьева // Philological Class. – 2016. – №2 (44). – С. 26-30. DOI 10.26710/fk16-02-04 .

For citation

Terentieva, N. P. The Possibility of Formation of Reader’s Self-consciousness in School Reader’s Blog / N. P. Terentieva // Philological Class. – 2016. – №2 (44). – P. 26-30. DOI 10.26710/fk16-02-04 .