Philological Class | ISSN 2071-2405 (Print)

Select a language to translate this section

Russian Russian
Файл статьи: PDF
DOI: 10.26710/fk16-04-11
Аннотация: Автор статьи характеризует инструктивный тип речи и литературный жанр антиутопии на основании критериев выделения речевого жанра, сформулированных М. М. Бахтиным. Отмечается, что содержание антиутопии отражает негативный образ общества будущего, который основывается на критическом восприятии актуальной социальной действительности. Художественная интенция автора антиутопии представляется как побуждение читателя к осмысленному определению своей гражданской позиции по отношению к существующему состоянию общества. Автор статьи показывает, что жанр антиутопии в норме должен имплицировать инструктивный компонент, предполагающий ответ на вопрос: «Какие тенденции в современной жизни следует искоренять, чтобы избежать представленного в антиутопии состояния общества?». Автор статьи проводит дискурсивный анализ рассказа-антиутопии В. Сорокина «Марфушина радость» и выявляет, что средством формирования образа негативных социальных тенденций выступает не только собственно содержательный компонент, но и искусственно конструируемый писателем язык общества будущего. В соответствии с сущностью данного языка автор статьи называет его футуроязом. Автор отмечает, что в футуроязе доминируют 7 основных дискурсов, маркирующих 7 зон негативных, с точки зрения писателя, тенденций в развитии современного общества.
Ключевые слова: АНТИУТОПИИ, РУССКАЯ ЛИТЕРАТУРА, ОБРАЗ БУДУЩЕГО, ДИСКУРС-АНАЛИЗ, ИНСТРУКТИВНЫЕ КОМПОНЕНТЫ, ЛИТЕРАТУРНЫЕ ЖАНРЫ, ТИПЫ РЕЧИ, РЕЧЕВЫЕ ЖАНРЫ
Abstract: The author of the article characterises the instructive type of text and the anti-utopia genre based on criteria of definition of the genre of speech, formulated by M. M. Bakhtin. The article notes that the content of an anti-utopia reflects a negative image of the future society, based on a negative perception of the current social reality. The aesthetic intention of a writer, creating an anti-utopia, is to stimulate the reader to consciously define his/her civic attitude towards the existing state of affairs in the society. The author of the article shows that normally the anti-utopia genre must imply an instructive component, containing the answer to the question: «Which tendencies of contemporary life are to be eradicated in order to avoid the social situation described in the antiutopia?» The article analyses the anti-utopic short story «Marfusha’s joy» by V. Sorokin and shows that the writer uses not only the content but also an artificially constructed language of the future as a mean to form the image of negative social tendencies. Taking into account the nature of this language the author of the article names it «futurespeak». The author of the article notes that futurespeak is dominated by 7 main discourses, that mark the 7 negative (from Sorokin’s point of view) tendencies in the development of the contemporary society.
Key words: DYSTOPIA, RUSSIAN LITERATURE, IMAGE OF THE FUTURE, DISCOURSE ANALYSIS, INSTRUCTIONAL COMPONENTS, LITERARY GENRES, TYPES OF SPEECH, SPEECH GENRES

Для цитирования:

Хорохордина, О. В. Дискурсивные приемы импликации инструктивных компонентов в жанре антиутопии / О. В. Хорохордина // Philological Class. – 2016. – №4 (46). – С. 74-79. DOI 10.26710/fk16-04-11 .

For citation

Khorokhordina, O. V. Discoursive Means of Implication of Instructive Components Within the Anti-utopia Genre / O. V. Khorokhordina // Philological Class. – 2016. – №4 (46). – P. 74-79. DOI 10.26710/fk16-04-11 .