Philological Class | ISSN 2071-2405 (Print)

Select a language to translate this section

Russian Russian
Рубрика: ДЕТСКАЯ ПОЭЗИЯ
Файл статьи: PDF
DOI: 10.26710/fk17-02-14
Аннотация: На материале новой подборки в журнале «Урал» детских стихотворений Михаила Яснова рассматриваются особенности поэтического мира, системы персонажей, ритмические приемы выразительности. Стихотворения рисуют детский мир, ближайшее окружение ребенка: семья, природа (дерево под окном, сад, снег, ручей, лужайка) и, как всегда у Яснова, в стихах много живых существ (собака, котенок, ворона, гусенок и др.). Ребенок, с помощью автора, сам делает окружающую действительность доброй, проникнутой сочувствием, восхищением или состраданием. В этом видится огромное воспитательное значение новых стихов Яснова, ведь они исподволь формируют активную позицию ребенка. Делается вывод о сложной эмоциональной атмосфере стихотворений, сочетающей грусть и юмор, рождение и исчезновение. Острый взгляд сочетается с чутким слухом, фиксируются подробности окружающего мира, но есть и ненавязчивое обращение к архетипам. В статье характеризуются жанровые предпочтения автора, роль неологизмов, функция звукописи, рифмовки и строфики, приемы контраста и алогизма. Творчество Яснова воспитывает доброту, сострадание и эстетический вкус ребенка. Представленный анализ может быть полезен учителям младших классов и родителям.
Ключевые слова: ДЕТСКАЯ ПОЭЗИЯ, ОБРАЗ РЕБЕНКА, ПОЭТИЧЕСКОЕ ТВОРЧЕСТВО, АНАЛИЗ СТИХОТВОРЕНИЙ, ДЕТСКИЕ ПОЭТЫ
Abstract: The article deals with peculiarities of the poetic world, the system of characters, and rhythmical techniques of expressiveness on the basis of a new collection of children's poems by Mikhail Yasnov. The poems depict the children’s world and the closest environment of the child: family, nature (a tree under the window, garden, snow, spring, lawn) and, as always, Yasnov’s poems abound in living beings (a dog, kitten, raven, gosling, etc.). With the help of the author, the child himself makes the surrounding reality kind, full of sympathy, adoration or compassion. The author believes that this fact renders the new poems by Yasnov a high educational potential because they form the active position of the child. The author makes a conclusion about the complex emotional atmosphere of the poems combining sadness and humor, birth and disappearance. The sharp eye is accompanied by the sensitive ear taking notice of the surrounding world, but the poems also contain references to archetypes. The article describes the genre preferences of the author, the role of neologisms, the functions of recorded sound, rhyme and little verses, and the techniques of contrast and alogism. Yasnov’s creative works develop the child's kindness, compassion and aesthetic taste. The presented analysis can be useful for primary school teachers and parents.
Key words: CHILDREN’S POETRY, IMAGE OF A CHILD, POETICAL CREATIVE ACTIVITY, ANALYSIS OF POEMS, CHILDREN’S POETS

Для цитирования:

Барковская, Н. В. Листёнок и Снегопух: o новых стихах Михаила Яснова / Н. В. Барковская // Philological Class. – 2017. – №2 (48). – С. 87-91. DOI 10.26710/fk17-02-14 .

For citation

Barkovskaya, N. V. Little Leaf and Snowdown: About New Poems of Mikhail Yasnov / N. V. Barkovskaya // Philological Class. – 2017. – №2 (48). – P. 87-91. DOI 10.26710/fk17-02-14 .