Philological Class | ISSN 2071-2405 (Print)

Select a language to translate this section

Russian Russian
Рубрика: ГОТОВИМСЯ К УРОКУ
Файл статьи: PDF
DOI: 10.26710/fk17-02-07
Аннотация: Обосновывается значимость уроков по современной литературе в школе. Предлагается урок по рассказу Д. Быкова, связанный с «вечными темами» литературы: темой любви, побеждающей смерть, и темой памяти. Урок дает возможность проводить аналогии с мемуаристикой Д. С. Лихачева, прозой И. Бунина, А. Куприна, М. Булгакова, А. Платонова, Ю. Домбровского, Ч. Айтматова, поэзией М. Цветаевой, А. Твардовского. В основе урока лежит исследование модели мира, которая создается в произведении (жизнь земная и жизнь за пределами земного существования), работа над образами героев (через анализ диалогов, внутренних монологов, воспоминаний персонажей). Вопросы и задания нацеливают на внимание к деталям, поиск семантически значимых повторов. На уроке используется коллективная, групповая работа, намечены траектории индивидуального поиска для учащихся.
Ключевые слова: ТЕМА ПАМЯТИ, СОВРЕМЕННАЯ РУССКАЯ ЛИТЕРАТУРА, РУССКИЕ ПИСАТЕЛИ, ЛИТЕРАТУРНОЕ ТВОРЧЕСТВО, СТАРШЕКЛАССНИКИ, МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ ЛИТЕРАТУРЫ, МЕТОДИКА ЛИТЕРАТУРЫ В ШКОЛЕ, УРОКИ ЛИТЕРАТУРЫ, АНАЛИЗ ЛИТЕРАТУРНОГО ПРОИЗВЕДЕНИЯ
Abstract: The article substantiates the significance of lessons in contemporary literature at school. The article describes a model of a school lesson based on D. Bykov’s story «Vacation» which addresses such eternal themes as love defeating death and the theme of memory. The lesson material makes it possible to make comparisons with the memoiristics of D. S. Likhachev, the prose of I. Bunin, A. Kuprin, M. Bulgakov, A. Platonov, Yu. Dombrovskiy, Ch. Aytmatov, and the poetry of M. Tsvetaeva, A. Tvardovskiy. The lesson is based on the study of the universe model which is constructed in the literary work (mortal life and life beyond natural boundaries), examination of character images (through analysis of dialogues, interior monologues and recollections of the characters). Questions and tasks focus attention on the details and search for semantically significant repetitions. The lesson presupposes whole class and team activities and outlines trajectories of individual search for the pupils.
Key words: THE THEME OF MEMORY, MODERN RUSSIAN LITERATURE, RUSSIAN WRITERS, LITERARY CREATIVE ACTIVITY, SENIOR SECONDARY SCHOOL PUPILS, METHODS OF TEACHING LITERATURE, METHODS OF TEACHING LITERATURE AT SCHOOL, LITERATURE LESSONS, ANALYSIS OF A WORK OF FICTION

Для цитирования:

Гутрина, Л. Д. Тема памяти в современной прозе: урок по рассказу Д. Быкова «Отпуск» в старших классах / Л. Д. Гутрина // Philological Class. – 2017. – №2 (48). – С. 48-51. DOI 10.26710/fk17-02-07 .

For citation

Gutrina, L. D. The Theme of Memory in Modern Prose: A Lesson on D. Bykov’s Story «Vacation» for Senior Secondary School Grades / L. D. Gutrina // Philological Class. – 2017. – №2 (48). – P. 48-51. DOI 10.26710/fk17-02-07 .