Philological Class | ISSN 2071-2405 (Print)

Select a language to translate this section

Russian Russian
Файл статьи: PDF
DOI: 10.26710/fk17-04-05
Аннотация: Проблематика статьи связана с исследованием механизмов речевого воздействия, характерных для рекламного дискурса. В качестве предмета рассмотрения выступает наружная реклама, являющаяся неотъемлемой частью языкового пространства современного города. Описывается поликодовая специфика креолизованного рекламного текста в свете его воздействия на мотивационную сферу потенциального потребителя, характера трансляции и моделирования ценностных установок социума, а также используемой техники языковой и невербальной презентации предлагаемой услуги, товара. Специальному анализу подвергается широко распространенный в современной наружной рекламе графический код языковой игры, акцентирующий внимание на визуальной форме предъявления текста и создающий смысловую двуплановость его восприятия. В качестве материала рассматриваются баннеры с элементами графической игры, представленные различными рекламными компаниями. Отмечается тенденция к наиболее частотному использованию приемов графической актуализации смысловой и прагматической нагрузки в обыгрывании наименования рекламируемого продукта. Помимо этого выделяется ряд приемов графической игры, напрямую не связанных с названием товара или услуги и направленных, в первую очередь, на создание максимально яркого и запоминающегося образа креолизованного рекламного текста.
Ключевые слова: НАРУЖНАЯ РЕКЛАМА, ЯЗЫКОВАЯ ИГРА, ГРАФИЧЕСКАЯ ИГРА, КРЕОЛИЗОВАННЫЕ ТЕКСТЫ, ЯЗЫК РЕКЛАМЫ, ВОЗДЕЙСТВИЕ РЕКЛАМЫ
Abstract: The article deals with the study of the mechanisms of speech manipulation typical of advertising discourse. The methods of graphic game in outdoor advertising are analyzed from the position of implementing the influencing potential. Advertising, being an integral part of a person's life at present, forms the linguistic space of a modern city. The implementation of one of the main functions of advertising - the creation of a positive image of the advertised product in order to obtain material benefits through the impact on the consciousness of a potential consumer leads to the fact that various kinds of game elements are increasingly used in advertising messages to create a vivid and memorable image of a product or brand. In this article, we turn to the analysis of graphic games as a type of word play in general, representing paralinguistic components used in outdoor print advertising to influence the potential consumer. The relevance of the study is due to the frequency of using the methods of graphic games in recent times in various advertising messages. To exemplify our arguments we analyze banners of various advertising companies, where the methods of graphic game are most vividly demonstrated. The main semantic and gaming load is concentrated on graphic emphasis on the name of the advertised product. In addition, there are a number of methods of graphic games that are not directly related to the name of the product or service, but are aimed primarily at creating the most vivid and memorable image of the advertised product.
Key words: OUTDOOR ADVERTISING, WORD PLAY, GRAPHIC PLAY, CREOLIZED TEXTS, LANGUAGE OF ADS, MANIPULATION POTENTIAL OF ADVERTISING

Для цитирования:

Адясова, О. А. Реклама как текст воздействия: графический код языковой игры / О. А. Адясова, Т. А. Гридина // Philological Class. – 2017. – №4 (50). – С. 37-43. DOI 10.26710/fk17-04-05.

For citation

Adyasova, O. A. Advertisement as a Manipulation Text: Graphic Code of Word Play / O. A. Adyasova, T. A. Gridina // Philological Class. – 2017. – №4 (50). – P. 37-43. DOI 10.26710/fk17-04-05.