Philological Class | ISSN 2071-2405 (Print)

Select a language to translate this section

Russian Russian
Рубрика: Из методического наследия
Файл статьи: PDF
DOI: 10.26710/fk18-01-13
Аннотация: Статья посвящена научно-методическому наследию Р. Ф. Брандесова. Объект анализа - его учебно-методические пособия по проблеме организации художественного восприятия на уроке литературы. Автор рассматривает ключевые идеи, открытия ученого в области методики преподавания литературы (эстодидактика, эмоциональный резонанс на уроке литературы, установка, самостоятельный анализ текста, музыкальная иллюстрация, творчество учителя-словесника) и соотносит их с современными вызовами в сфере литературного образования. Указаны тенденции, которые определяют актуальность обращения к методике Р. Ф. Брандесова. В условиях информационного общества очевидны прагматическая направленность читательского выбора, формализация обучения литературе и, как следствие, деформации в читательской деятельности школьников: отсутствие личностной мотивации чтения, затруднения в смыслопонимании и смыслопорождении. Организация эмоционального резонанса, развитие эмоциональной восприимчивости - это, по Брандесову, условие воспитания квалифицированного читателя. Работы ученого ставят в центр внимания творчество учителя и учеников на уроках литературы. Внимание современной школы к метапредметному содержанию литературного образования актуализирует эстодидактику Р. Ф. Брандесова, в которой он видел метаметодику для дисциплин эстетического цикла. Методика обучения литературе квалифицируется в статье как синтез традиций и инноваций.
Ключевые слова: ЛИТЕРАТУРА, ЛИТЕРАТУРНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ, МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ ЛИТЕРАТУРЫ, ЭСТЕТИКА, ЭМОЦИИ, ЭМОЦИОНАЛЬНЫЙ РЕЗОНАНС, РЕФЛЕКСИЯ, ПИСАТЕЛИ, ЛИТЕРАТУРНОЕ ТВОРЧЕСТВО УРОКИ ЛИТЕРАТУРЫ, МЕТОДИКА ЛИТЕРАТУРЫ В ШКОЛЕ, МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ ЛИТЕРАТУРЫ, ЧТЕНИЕ ДЕТЕЙ, САМОСТОЯТЕЛЬНЫЙ АНАЛИЗ ТЕКСТА, МУЗЫКАЛЬНЫЕ ИЛЛЮСТРАЦИИ
Abstract: The article is devoted to scientific and methodological heritage of R. F. Brandesov. The object of analysis is his textbooks on the organization of artistic perception in the literature lessons. The author considers key ideas, discoveries of the scientist in the field of methods of teaching literature (aesthetics, didactics, emotional resonance, literature classes, setting, independent analysis of text, music illustration, creativity of language and literature teacher) and correlates them with modern challenges in the field of literary education. The trends that determine the relevance of Brandesov's method are outlined in the article. The pragmatic orientation of the reader's choice and formalization of teaching literature are the outcomes of the information society. The peculiarities of reading of students, lack of personal motivation to reading and the difficulty in understanding the meaning are the modern realities. The stimulation of emotional resonance, emotional perception is, in Brandesov, the condition of education of a qualified reader. The work of the scientist put forward creativity of teachers and students in the class of literature. Attention of modern school to the meta-subject content of literary education brings R. F. Brandesov's methods back to life, in which he saw metamethodology for aesthetic disciplines. The method of teaching literature is qualified in the article as a synthesis of traditions and innovations.
Key words: LITERATURE, LITERATURE EDUCATION, METHODS OF TEACHING LITERATURE, AESTHETIC, EMOTIONS, EMOTIONAL RESONANCE, REFLECTION, WRITERS, LITERATURE WRITING, LITERATURE LESSONS, METHODS OF TEACHING LITERATURE AT SCHOOL, READING, INDEPENDENT ANALYSIS OF A TEXT, MUSICAL ILLUSTRATION

Для цитирования:

Терентьева, Н. П. Научно-методические открытия Р. Ф. Брандесова в контексте современности / Н. П. Терентьева // Philological Class. – 2018. – №1 (51). – С. 84-88. DOI 10.26710/fk18-01-13 .

For citation

Terentieva, N. P. Methodological Legacy of R. F. Brandesov in the Context of Modernity / N. P. Terentieva // Philological Class. – 2018. – №1 (51). – P. 84-88. DOI 10.26710/fk18-01-13 .