Philological Class | ISSN 2071-2405 (Print)

Select a language to translate this section

Russian Russian
Рубрика: Проблемы современной методики языка и литературы
Файл статьи: PDF
DOI: 10.26710/fk18-01-09
Аннотация: В статье ставится вопрос об инновационном потенциале уроков литературы в связи со спецификой предмета. На основании явлений и фактов движения литературы предложено иное, в сравнении с традиционным, понимание процесса как литературно-исторического, когда на первый план выступает фактор литературного развития в его исторической перспективе и ретроспективе. Обновлено понимание инновационности применительно к урокам литературы. Возможность инновации возникает из формулирования нетрадиционной задачи (темы, положения) и принятия нетрадиционного филологического и методического решения, целью которого является глубинное постижение текста или его фрагмента; авторской позиции; корректировки устоявшегося восприятия, то есть установление связей там, где они неочевидны. Предложены уроки и фрагменты уроков в 5-11 классах, дающих возможность учителю реализовать инновационный потенциал, имеющийся в литературном источнике, в идеях предшественников и развитых в современной научно-методической литературе и учительской практике.
Ключевые слова: ИННОВАЦИОННЫЙ ПОТЕНЦИАЛ, ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ИННОВАЦИИ, УРОКИ ЛИТЕРАТУРЫ, НЕТРАДИЦИОННЫЕ МЕТОДЫ ОБУЧЕНИЯ, МЕТОДИКА ЛИТЕРАТУРЫ В ШКОЛЕ, МЕТОДИКА ПРЕПОДАВАНИЯ ЛИТЕРАТУРЫ, ИНТЕРПРЕТАЦИЯ ТЕКСТА
Abstract: The article raises the question of the innovative potential of literature lessons in connection with the specifics of the subject. On the basis of the phenomena and facts of the change of literature, the understanding of the process as a literary and historical one, in which the literary development factor in its historical perspective and retrospective is at the forefront, is proposed, in comparison with the traditional one. The understanding of innovation in relation to literature lessons is updated. The possibility of innovation arises from the formulation of an unconventional task (topic, position) and the adoption of an unconventional philological and methodological solution, the purpose of which is the deep comprehension of the text or its fragment; the author's view; correction of the established perception, i.e. the establishment of invariants where they are not obvious. Lessons and fragments of lessons in grades 5-11 are offered, which enable the teacher to realize the innovative potential available in the literary source, in the ideas of his predecessors and developed in modern scientific and methodological literature and teaching practice.
Key words: INNOVATIVE POTENTIAL, PEDAGOGICAL INNOVATIONS, LITERATURE LESSONS, UNCONVENTIONAL TEACHING METHODS, METHODS OF TEACHING LITERATURE AT SCHOOL, METHODS OF TEACHING LITERATURE, TEXT INTERPRETATION

Для цитирования:

Меркин, Г. С. Традиции и инновации в литературном образовании / Г. С. Меркин // Philological Class. – 2018. – №1 (51). – С. 55-64. DOI 10.26710/fk18-01-09 .

For citation

Merkin, G. S. Traditions and Innovations in Literature Teaching / G. S. Merkin // Philological Class. – 2018. – №1 (51). – P. 55-64. DOI 10.26710/fk18-01-09 .