Philological Class | ISSN 2071-2405 (Print)

Select a language to translate this section

Russian Russian
Файл статьи: PDF
DOI: DOI 10.26170/FK19-02-02
Аннотация: The article focuses on comparative analysis of aesthetic philosophical concepts of Czech and Russian symbolism at the end of 19th and the beginning of 20th century. The attention is predominantly paid to interpretation of selected theoretical studies and essayistic work by Czech and Russian followers of decadent-symbolist and symbolist aesthetics. In this article we are showing inner connections in genesis of aesthetic-philosophical system, which, in context of East and West-Slavonic literatures, represents gradual heading from decadent-symbolic aesthetics to broader trans-cultural syntheses. Above all, we follow gradual and fluent evolution from the concept of autonomous model of beauty to the principal of theurgy, which understands art as a cosmogonic power. In the first decadent-symbolist phase, Czech and Russian literature were carried by overcoming the reality by refusing of materialistic existence and by the way to spiritual visions and dreaming. The world of art had become a defence of clear aesthetic values, transcendent desire and metaphysical dream with sense of secret of human life, found in extra-sensual sphere of spiritual world of human. In aesthetic theories of both, Czech and Russian followers of decadent-symbolist aesthetics, we can find gradual tendencies to overcome decadent approaches to the integral understanding of the work of art as a high phase of symbolism. However, that was fully defined later by next art generation who started understanding art creating in its broader meaning as theurgy, using the words of the Russian philosopher V. Solovjov. Work of art and essayistic work of followers of this this phase of symbolism is represented by the idea of theurgy, idea of art which possesses mystic power, the idea of “all-human” art together with cognitive act. Art is seen mostly as a complex way of thinking and understanding of the world and the way of existence there. As the most important thing it was operated with finding of new perceptive ways and expressing and reaching the state of existence when the artistic images would not only evoke the impression of beauty but, at the same time they would work as the means of cognition.
Ключевые слова: COMPARATIVE LITERARY STUDIES; RUSSIAN SYMBOLISM; CZECH SYMBOLISM; DECADENCE; AESTHETIC-PHILOSOPHICAL CONCEPTIONS; THEURGICAL SYMBOLISM; THEURGY; RUSSIAN LITERATURE; CZECH LITERATURE; COMPARATIVE ANALYSIS
Abstract: На основе сравнительного анализа в статье рассматриваются эстетическо-философские концепции русского и чешского символизмов конца 19 – начала 20 столетия. Автор статьи преимущественно занимается интерпретацией избранных теоретических работ и эссеистических произведений известных представителей чешского и русского символизмов на отдельных этапах их развития (декадентско-символистское течение, теургический символизм). В настоящей статье уделяется внимание внутренним генетическим связям эстетико-философских систем, которые в контексте восточнославянских и западнославянских литератур этого периода представляют постепенный переход от декадентско-символистской эстетики к межкультурному синтезу. С этого момента можно проследить непрерывную эволюцию исследуемой проблемы, начиная от концепции автономной красоты до теургии; та в свою очередь трактует искусство как космогоническую силу. На первом, декадентско-символистском, этапе своего развития чешская и русская литературы с эстетической точки зрения ориентируются на преодоление реальности путем категорического отказа от материального бытия и стремлением к фантазийному миру. Искусство здесь становится на защиту чистых эстетических ценностей, трансцендентных и метафизических сновидений, скрывающих духовную тайну человеческого бытия. В эстетических теориях представителей декадентско-символистского течения можно обнаружить тенденции к преодолению чисто декадентских эстетических подходов к искусству; тогда как интегральное понимание искусства в смысле теургии (В. С. Соловьев) в своих теоретических работах и эссеистических произведениях полностью разделяют только представители младосимволизма, которые на первый план (согласно философской системе всеединства В. С. Соловьева) выдвигают представление об искусстве как о мистической энергии, соединяющей все сферы человеческого бытия, миропознания и миропонимания. В связи с выше представленным пониманием смысла художественной деятельности в контексте данного нового этапа развития чешского и русского символизмов коренным образом меняется представление о смысле и познавательной функции художественного образа-символа, передающего и открывающего глубинный смысл реальности.
Key words: ЛИТЕРАТУРНАЯ КОМПАРАТИВИСТИКА; РУССКИЙ СИМВОЛИЗМ; ЧЕШСКИЙ СИМВОЛИЗМ; ДЕКАДЕНТСТВО; ЭСТЕТИКО-ФИЛОСОФСКИЕ КОНЦЕПЦИИ; ТЕУРГИЧЕСКИЙ СИМВОЛИЗМ; ТЕУРГИЯ; РУССКАЯ ЛИТЕРАТУРА; ЧЕШСКАЯ ЛИТЕРАТУРА; СРАВНИТЕЛЬНЫЙ АНАЛИЗ

Для цитирования:

Ворел, Я. От декадентства к теургии (генетические связи чешской и русской литератур конца 19 – начала 20 столетия) / Я. Ворел // Philological Class. – 2019. – №2 (56). – С. 17-21. DOI DOI 10.26170/FK19-02-02.

For citation

Vorel, J. From Decadence to Teurgy (Connections in Genesis of Czech and Russian Literature at the End of 19th and Beginning of 20th Century) / J. Vorel // Philological Class. – 2019. – №2 (56). – P. 17-21. DOI DOI 10.26170/FK19-02-02.