Philological Class | ISSN 2071-2405 (Print)

Select a language to translate this section

Russian Russian
Рубрика: Проблемы поэтики зарубежной литературы
Файл статьи: PDF
DOI: 10.26170/FK19-02-24
Аннотация: В статье анализируется мало известный российскому читателю роман В. Скотта, без обращения к которому, по мнению большинства историков литературы, трудно представить динамику как жанра исторического романа, так и эстетической мысли В. Скотта на пути от романтизированного мировоспроизведения к реалистическому типу письма, к которому приходит писатель в конце 1810-х гг. Роман «Антикварий» анализируется в статье с точки зрения целостности его художественной структуры, выстроенной писателем на основе содержательных, жанровых и нарративных «альянсов», таких как «исторический факт – вымышленный факт», «человек как частное лицо – человек как социальное существо», «прошлое – современное», «исторический роман – социальный роман», «исторический роман – нравоописательный роман», «социально-психологический роман – любовное романтическое повествование», «реалистическое – романтическое», «реалистическое – готическое», «драматическое – комическое», «низовая (народная) культура – высокая культура» и т. д. Авторы статьи показывают также роль и специфику этнографического начала в этом романе о Шотландии 1790-х гг., каким их понимал Скотт.
Ключевые слова: ИСТОРИЧЕСКИЕ РОМАНЫ; ИРОНИЯ; КОМИЧЕСКОЕ; ФРАНЦУЗСКАЯ РЕВОЛЮЦИЯ; АНГЛИЙСКАЯ ЛИТЕРАТУРА; АНГЛИЙСКИЕ ПИСАТЕЛИ; ЛИТЕРАТУРНОЕ ТВОРЧЕСТВО; ЛИТЕРАТУРНЫЕ СЮЖЕТЫ; ЛИТЕРАТУРНЫЙ ХАРАКТЕР
Abstract: One of the least known to Russian readers novels of Sir Walter Scott is under analysis. Russian critical thought of Scott does not speak of the novel as it should since The Antiquary (1816) is the novel which demonstrates the movement of the writer’s artistic method towards more complex and realistic depiction of characters and circumstances. The authors of the essay analytically concentrate on the talk of the artistic structure of the novel as a wholeness that is characterized by quite harmonious alliances which eliminate various antinomies and dichotomies. The authors argue that the central role in the artistic wholeness of the novel are played by such antinomies as ‘historical fact – imaginative (fictitious) fact’, ‘man as a private individual – man as a social being’, ‘past – present’, ‘historical novel – social novel’, ‘historical novel – novel of manners’, ‘socio – psychological novel – romance’, ‘realism – romanticism’, ‘realistic – gothic’, ‘dramatic – comic’, ‘Scottish – English’, ‘grassroots culture – high culture’, etc.; the movement of the narration towards bright resolution of them is revealed in the essay. The authors of the essay also show the role and specificity of ethnographical peculiarities of the Scottish life in the late 1790s as they were seen and narrated by the writer.
Key words: HISTORICAL NOVELS; IRONY; THE COMIC; FRENCH REVOLUTION; ENGLISH LITERATURE; ENGLISH WRITERS; LITERARY CREATIVE ACTIVITY; LITERARY PLOTS; LITERARY CHARACTER

Для цитирования:

Проскурнин, Б. М. Роман Вальтера Скотта «Антикварий»: культурные, исторические, художественные и повествовательные альянсы / Б. М. Проскурнин, Е. А. Токарев // Philological Class. – 2019. – №2 (56). – С. 181-185. DOI 10.26170/FK19-02-24.

For citation

Proskurnin, B. M. Sir Walter Scott’s The Antiquary: Cultures, History, Art and Narrative Alliances / B. M. Proskurnin, E. A. Tokarev // Philological Class. – 2019. – №2 (56). – P. 181-185. DOI 10.26170/FK19-02-24.