Philological Class | ISSN 2071-2405 (Print)

Select a language to translate this section

Russian Russian
Рубрика: Концепции. Программы. Гипотезы
Файл статьи: PDF
DOI: DOI 10.26170/FK19-02-01
Аннотация: В статье обсуждается культурная революция, происходившая в Свердловске в годы перестройки и коснувшаяся рок-музыки, изобразительного искусства, театра, кино и литературы. Высказывается гипотеза о том, что общей тенденцией этих культурных трансформаций было не утверждение региональной культурной идентичности, а наоборот попытка создать новую глобальную культуру, свободную от связей как с региональным контекстом, так и с советским контекстом в целом. Эти трансформации рассматриваются как особая форма постколониального развития в контексте внутренней колонизации (А. Эткинд). Возникающие гибридные модели и языки основывались на репрезентации регионального как глобального. Такой подход оказался типичным для всей постсоветской культуры, что объясняет широкую популярность свердловских по своему происхождения культурных феноменов в общероссийском контексте 1990-x и 2000-х гг.
Ключевые слова: ПЕРЕСТРОЙКА; УРАЛЬСКАЯ КУЛЬТУРА; РЕГИОНАЛЬНАЯ КУЛЬТУРА; КУЛЬТУРНАЯ РЕВОЛЮЦИЯ; КУЛЬТУРНАЯ ЖИЗНЬ; ВНУТРЕННЯЯ КОЛОНИЗАЦИЯ
Abstract: The article discusses the cultural revolution that took place in Sverdlovsk during the years of Perestroika and transformed rock-music, visual art, theatre, cinema, and literature. Hypothetically, these tendencies embodied not attempts to establish regional cultural identity but, on the contrary, artists’ striving to liberate themselves from regional and, more broadly, Soviet cultural models and invent new cultural languages of national and frequently global scope. The article interprets these transformations of culture as an idiosyncratic form of postcolonial development derivative of Russian internal colonization (Alexander Etkind). Resulting hybrid models were based on the conflation of the local and global, or rather representation of the local as the global. Such scenario of „entering the global culture“ turned out to be typical for post-Soviet culture in general, which explains wide popularity of the Sverdlovsk-born phenomena across Russia throughout the 1990s and 2000s. .
Key words: PERESTROIKA; URALS CULTURE; REGIONAL CULTURE; CULTURAL REVOLUTION; CULTURAL LIFE; INTERNAL COLONIZATION

Для цитирования:

Липовецкий, М. Странный случай региональной культурной революции: Свердловск в годы перестройки / М. Липовецкий // Philological Class. – 2019. – №2 (56). – С. 8-16. DOI DOI 10.26170/FK19-02-01.

For citation

Lipovetsky, M. A Strange Case of a Regional Cultural Revolution: Sverdlovsk in the Perestroika Years / M. Lipovetsky // Philological Class. – 2019. – №2 (56). – P. 8-16. DOI DOI 10.26170/FK19-02-01.