Philological Class | ISSN 2071-2405 (Print)

Select a language to translate this section

Russian Russian
Рубрика: Психолингвистика в образовании: продолжаем обсуждение
Файл статьи: PDF
Аннотация: В статье предлагаются методы и приёмы работы над усвоением нравственных понятий на уроках русского языка, акцент делается на изучение слова не только со стороны лингвистики, но и со стороны мышления и логики – как концепта. Приводятся примеры упражнений, которые не только активизируют мыслительную деятельность учащихся, но и способствуют развитию нравственной мотивации.
Ключевые слова: КОНЦЕПТ, НРАВСТВЕННЫЕ ПОНЯТИЯ, КОНЦЕПТУАЛЬНЫЙ АНАЛИЗ СЛОВА, КУЛЬТУРООРИЕНТИРОВАННЫЙ АНАЛИЗ СЛОВА, МЕТОД АССОЦИАТИВНОГО ЭКСПЕРИМЕНТА, МЕТОД ПОСТРОЕНИЯ "ПОЛЕЙ СМЫСЛОВ"
Abstract: This paper suggests methods and techniques work on the assimilation of moral concepts to the Russian language lessons, the focus is on the study of the word, not only from linguistics, but also from the thinking and logic - as a concept. Are examples of exercises that not only stimulate mental activity of students, but also contribute to the development of moral motivation.
Key words: CONCEPT, MORAL CONCEPTS, A CONCEPTUAL ANALYSIS OF THE WORD, THE WORD CULTURALLY-ORIENTED ANALYSIS, THE METHOD OF THE ASSOCIATION EXPERIMENT, THE METHOD OF "FIELDS OF MEANING"

Для цитирования:

Кашина, Н. В. Работа над усвоением нравственных понятий на уроках русского языка: психолингвистический аспект / Н. В. Кашина // Philological Class. – 2012. – №4 (30). – С. 67-72.

For citation

Kashina, N. V. Work on the assimilation of moral concepts at Russian lessons: psycholinguistic aspect / N. V. Kashina // Philological Class. – 2012. – №4 (30). – P. 67-72.