Philological Class | ISSN 2071-2405 (Print)

Select a language to translate this section

Russian Russian
Рубрика: Проекты. Программы. Гипотезы
Файл статьи: PDF
Аннотация: В статье определена специфика развития российского проекта литературного образования в XIX–XXI веках, обозначены проблемы современного преподавания литературы в школе в условиях массового падения интереса к чтению сложных литературных текстов, сделан вывод о зависимости российского литературоцентризма в современном обществе от качества обучения чтению текстов художественной литературы.
Ключевые слова: СОЦИОЛОГИЯ ЛИТЕРАТУРЫ, СОЦИАЛЬНЫЙ СТАТУС ЛИТЕРАТУРЫ, ПРЕПОДАВАНИЕ ЛИТЕРАТУРЫ В ШКОЛЕ, СОВРЕМЕННЫЙ ЛИТЕРАТУРНЫЙ ПРОЦЕСС
Abstract: The article defines the specifics of the Russian project of literary education in the XIX–XXI centuries, identifies the problems of contemporary education in the school in terms of mass loss of interest to the reading of complex literary texts, concludes that one can say about the direct dependence of Russian ‘literaturocentrism’ in the modern society from the quality of teaching how to read fiction texts.
Key words: SOCIOLOGY OF LITERATURE, THE SOCIAL STATUS OF LITERATURE, TEACHING OF LITERATURE IN SCHOOLS, MODERN LITERARY PROCESS

Для цитирования:

Литовская, М. А. Литература в школе и российский литературоцентризм / М. А. Литовская // Philological Class. – 2013. – №3 (33). – С. 7-10.

For citation

Litovskaya, M. A. Literature in School and Russian "Literary Centrism" / М. А. Litovskaya // Philological Class. – 2013. – №3 (33). – P. 7-10.