Рубрика: ПОЭТИКА ЗАРУБЕЖНОЙ ЛИТЕРАТУРЫ
Article: PDF
DOI: 10.26170/2071-2405-2024-29-2-129-137
Аннотация: В статье проанализирована комедия О. Уайльда «Веер леди Уиндермир» с точки зрения ее смысловой составляющей, обоснована ее содержательная и формальная принадлежность к «новой драме» конца XIX века, представлен ряд проблем, обусловленных индивидуально-авторскими взглядами, его философией нереального. В основе методологии исследования лежит комплексный подход к изучению пьесы Уайльда, позволивший применить биографический, культурно-исторический, герменевтический методы. «Веер леди Уиндермир» рассматривается в контексте ведущих постановок, изучаются ее истоки, которые видятся в античных комедиях, в современных ирландских пьесах, популярных мелодрамах, проблемных драмах Г. Ибсена и уайльдовских соотечественников. Сопоставление с известными пьесами предшественников и современников позволяет ярче увидеть самобытность комедии «Веер леди Уиндермир», определить, как в рамках расхожего сюжета писатель представляет «женский вопрос», неоднозначность проблемы греха, абсурдность законов общества. Актуальные социальные вопросы связаны с внешним действием комедии. В традициях «новой драмы» наиболее важные темы писатель представляет в рамках внутреннего действия: тема любви, доверия своему сердцу. Уайльдовская философия нереального определяется темой власти над человеком иррациональных сил, таких как случайность, любовь. Шаблонные мысли и действия приводят героев к несчастью: недоверие к мужу заставляет леди Уиндермир переживать и принимать ошибочные решения. Особое внимание уделяется образу веера, с которым связаны основные элементы сюже- та. Веер становится в произведении символом раздора. В статье обсуждается проблема неоднозначности прочтения взаимоотношений матери и ребенка в уайльдовском восприятии. Одним из первых писатель переосмысливает женские роли в обществе, заявляет, что материнство – не обязательный удел женщины и предвосхищает эту проблему в драматургии ХХ века. Одновременно в комедии содержится мысль об опасности женщины для свободы и самостоятельности мужчины. В статье предлагаются варианты прочтения финала «Веера леди Уиндермир» в контексте философии нереального или темы искусства. Материалы статьи могут быть использованы в практике преподавания истории зарубежной литературы в вузе.
Ключевые слова: Новая драма; комедия; философия нереального; случайность; искусство; О. Уайльд; М. Карр.
Abstract: The article analyzes O. Wilde’s comedy Lady Windermere’s Fan from the point of view of its semantic component, substantiates its semantic and formal belonging to the “new drama” of the late 19th century; and presents a number of problems con- nected with the author’s individual ideas and his philosophy of the unreal. The research methods used are determined by the inte- grated approach to the study of Wilde’s play, which allowed using biographical, cultural-historical, and hermeneutic methods. The authors consider Lady Windermere’s Fan in the context of the leading productions of that period and study its sources which are found in ancient comedies, contemporary Irish plays, popular melodramas, and problematic dramas by Henrik Ibsen and Wilde’s countrymen. Comparison with the reputed plays of the predecessors and the contemporaries makes it possible to highlight the originality of Lady Windermere’s Fan, to determine how, within the framework of a well-known plot, the writer presents the ambiguity of the problem of female sin and the absurdity of the laws of society. The urgent social issues are related to the external action of the comedy. Following the traditions of the “new drama”, the writer reveals the most important problems within the framework of the inner action: the theme of love and trust in one’s own heart. Wilde’s philosophy of the unreal is determined by the theme of the power of irrational forces, such as chance and love, over the person. Stereotyped thoughts and actions lead the characters to misfortune: distrust of her husband makes Lady Windermere worry and take wrong decisions. Special attention is paid to the image of the fan, which is connected with the main elements of the plot. The fan becomes a symbol of discord in the comedy. The article discusses the complex nature of Wilde’s interpretation of the relationship between the mother and the child. The writer was among the first to rethink women’s social roles; he declares that motherhood is not an obligatory female duty and anticipates this problem in the drama of the twentieth century. At the same time, the comedy contains an idea that the presence of a woman can be dangerous for the freedom and independence of a man. The article suggests options for reading the finale of Lady Windermere’s Fan in the context of the philosophy of the unreal or the theme of art. The materials of the article can be used in the practical teaching of the university course of the history of foreign literature.
Key words: new drama; comedy; philosophy of the unreal; chance; art; O. Wilde; M. Carr

Для цитирования:

Валова, О. М. Структура и смыслы комедии О. Уайльда «Веер леди Уиндермир» / О. М. Валова, Т. В. Щербакова // Филологический класс. – 2024. – Том 29 ⋅ №2. – С. 129-137. DOI 10.26170/2071-2405-2024-29-2-129-137.

For citation

Valova, O. M., Shcherbakova, T. V. (2024). The Structure and Implications of O. Wilde’s Comedy “Lady Widermere’s Fan”. In Philological Class. 2024. Том 29 ⋅ №2. P. 129-137. DOI 10.26170/2071-2405-2024-29-2-129-137.

Об авторе (авторах) :

Валова О. М.

Вятский государственный университет (Киров, Россия)

ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-7987-5317

SPIN-код: 1851-6439

 

Щербакова Т. В.

Вятский государственный университет (Киров, Россия)

ORCID ID: https://orcid.org/0009-0006-8785-7307

SPIN-код: 4850-3600

Сроки публикации:

Дата поступления: 04.03.2024; дата публикации: 24.06.2024

Список литературы:

Валова, О. М. Молодость как категория уайльдовской философии нереального / О. М. Валова // О. Уайльд и Россия: проблемы поэтики и рецепции / ред.-сост. Е. В. Кузнецова. – М. : ИМЛИ РАН, 2023. – С. 67–84. – DOI: https://doi.org/10.22455/978-5-9208-0711-3-67-84.

Валова, О. М. Философия трагедий Оскара Уайльда : монография / О. М. Валова, В. Г. Решетов. – Киров :

Вятский государственный университет, 2023. – 342 с.

Котова, Н. В. Заглавия произведений художественной прозы Уайльда: переводы на русский язык, поэти- ка, типология / Н. В. Котова // Вестник Удмуртского университета. Серия История и филология. – 2022. – Т. 32, № 4. – С. 895–903.

Луков, В. А. Феномен Уайльда / В. А. Луков, Н. В. Соломатина. – М. : Нац. ин-т бизнеса ; Моск. гуманитар. ун-т, 2005. – 216 с.

Образцова, А. Г. Волшебник или шут? (Театр Оскара Уайльда) / А. Г. Образцова. – СПб. : Дмитрий Була- нин, 2001. – 358 с.

Современная энциклопедия. Мода и стиль. – М. : Аванта +, 2002. – 480 с.

Чеснокова, Т. Г. Метаморфозы традиции в творчестве О. Уайльда-комедиографа: между комедией нравов и

«хорошо сделанной пьесой» / Т. Г. Чеснокова // О. Уайльд и Россия: проблемы поэтики и рецепции / ред.-сост. Е. В. Кузнецова. – М. : ИМЛИ РАН, 2023. – С. 43–66. – DOI: https://doi.org/10.22455/978-5-9208-0711-3-43-66.

Шоу, Б. О драме и театре / Б. Шоу. – М. : Иностр. лит., 1963. – 646 с.

Bird, A. The plays of Oscar Wilde / A. Bird. – London : Clarke Doble & Brendon Ltd, 1977. – 220 р.

Bose, S. P. Women as figures of disorder in the plays of Oscar Wilde : A thesis submitted to the Faculty of Arts of the University of Birmingham for the degree of doctor of philosophy / S. P. Bose. – The University of Birmingham, 1999. – 292 р. – URL: https://etheses.bham.ac.uk//id/eprint/5081/1/Bose99PhD.pdf (mode of access: 19.06.2024).

Bristow, J. Dowdies and Dandies: Oscar Wilde’s Refashioning of Society Comedy / J. Bristow // Modern Dra-

ma. – Spring 1994. – Vol. 37, issue 1. – Р. 53–70. – DOI: https://doi.org/10.1353/mdr.1994.0006.

Eltis, S. Oscar Wilde, Dion Boucicault and the Pragmatics of Being Irish: Fashioning a New Brand of Modern Irish Celt / S. Eltis // English Literature in Transition, 1880–1920. – 2017. – Vol. 60, issue 3. – P. 267–293.

Eltis, S. Revising Wilde: Society and subversion in the plays of Oscar Wilde / S. Eltis. – Oxford : Clarendon press, 1996. – 226 p.

Fortunato, P. L. Modernist aesthetics and consumer culture in the writings of Oscar Wilde / P. L. Fortunato. –

New York ; London : Routledge, 2007. – 162 p.

Hanson, E. Wilde’s play: response / E. Hanson // Victorian Studies. – Spring, 2012. – Vol. 54, issue 3. – P. 486–494. Haughton, M. Woman’s final confession: too much hoovering and not enough sex. Marina Carr’s Woman and

Scarecrow / M. Haughton // Mortality. – Feb. 2013. – Vol. 18, issue 1. – Р. 72–93.

Mackie, G. The Function of Decorum at the Present Time: Manners, Moral Language, and Modernity in “an Os- car Wilde Play” / G. Mackie // Modern Drama. – Toronto, 2009. – Vol. 52, no. 2. – P. 145–168.

Marcovitch, H. Art of the Pose: Oscar Wilde’s Performance Theory / H. Marcovitch. – Berne, IN, USA : Peter Lang AG, 2010. – 224 р.

Maresh,  K.  Un/Natural  Motherhood  in  Marina  Carr’s  The  Mai,  Portia  Couglan,  and  By  the  Bog  of  Cats...  /

K. Maresh // Theatre History Studies. – 2016. – Vol. 35. – Р. 179–196.

Nassaar, Ch. Into the Demon Universe: A Literary Exploration of Oscar Wilde / Ch. Nassaar. – New Haven ; Lon- don : Yale University press, 1974. – 191 р.

Nassaar, Ch. Wilde's The Picture of Dorian Gray and Lady Windermere’s Fan / Ch. Nassaar // Explicator. – Fall.

1995. – Vol. 54, issue 1. – P. 20–25.

Powell, K. Oscar Wilde, Elizabeth Robins, and the Theatre of the Future / K. Powell // Modern Drama. – Spring 1994. – Vol. 37, issue 1. – P. 220–237.

Sinfield, A. “Effeminacy” and “Femininity”: Sexual Politics in Wilde’s Comedies / A. Sinfield // Modern Drama. –

Toronto, 1994. – Vol. 37, no. 1. – P. 34–52.

Wilde, O. Collected Works of Oscar Wilde. The Plays, the Poems, the Stories and the Essays including De Pro- fundis / O. Wilde. – London : Wordsworth Edition Limited, 1997. – 1098 p.

Witzke, S. S. An Influence of No Importance? New Comedy in Oscar Wilde’s Society Plays / S. Witzke. – Text : electronic // SSRN Electronic Journal. – 2010. – DOI: https://doi.org/10.2139/ssrn.1607204. – URL: https://www.researchgate.net/publication/255852296 (mode of access: 19.06.2024).