-
-
8
Поляков О. Ю.
- Article:
Вам может быть интересно:
DOI: 10.26170/2071-2405-2025-30-3-29-36
Abstract (original): The article examines the representation of the image of Peter I in The Czar (1777), a tragedy by an English playwright Joseph Cradock, in the context of the “Petrine myth” in the eighteenth-century English literature. The goal of the study is to consider poetological aspects of Peter I’s image, the means of its creation and imagological functions. The originality of the author’s interpretation of the image is explored in connection with characteristic of the tradition of the Russian Tsar’s reception in the English literature of the Enlightenment with emphasis on the specificity of the artistic form and characterology of the tragedy. Thus, the article dwells on Cradock’s interpretation of Russian history of the first decades of the 18th century and his use of anachronisms, directly associated with the compositional strategies of the playwright. The study focuses on the author’s attitude to Peter I, displayed through the arrangement of the system of characters and the use of various means of reflected characterization, including the allusive plane of the dramatic piece. The study highlights the interaction between the elements of classical and sentimentalist poetics and the functions of melodramatic pathos in connection with characterizing the image of Peter I in the structure of The Czar. The research also analyzes the peculiarities of the English-Russian cultural dialogue in the tragedy and the specificity of presentation of the image of the Russian Tsar and the image of Russia as a whole.
The Czar was inspired by the “Petrine myth”, which, as it is shown in the article, was partially deconstructed by Cradock. Thus, an apologetic tradition of Peter’s representation in the eighteenth-century English literature was interrupted: the tsar is portrayed in the tragedy first of all as a hostage to his character, unrestrained impulses and anger that lead to the deaths of tsarina and Prince Alexis. The historical material, substantially reconsidered in The Czar, made it possible for Cradock to put forward the problems of vice and virtue, role of personality in history, state and civil duty, and dangers of despotic rule. The representation of the image of Peter the Great complies with the classical and neo-classical genre poetics (conflict between duty and sentiment, normativity of artistic form, classical references and, simultaneously, concern with the Enlightenment interpretation of the problems of state government and international relations) and is presented in a polemical political context through the prism of excesses of despotic power. The image of the protagonist is also placed in the focus of the imagological representation which involves the traditional stereotypes of perception of Russia: cold, barbarity, wildness, and despotism, but, on the other hand, the country is depicted as “a blooming garden of the world”, combining the highest merits of European civilizations during the rule of Peter I. This ambivalence confirms the objective inertia of imagological reception and also exposes changes of valorization of the image of Russia, determined by the Western awareness of civilizational shifts that occurred in the 18th century in the national being of the country seen as a culturally distant “other”.
Key words (original): English literature; English dramaturgy; English playwrights; literary creative activity; literary genres; literary plots; literary images; plays; English Enlightenment; neoclassical tragedy; Joseph Cradock; Petrine myth; imagological representation; image of Peter I; historic personalities; Russian Czars
Аннотация: В статье анализируются особенности репрезентации образа Петра I в трагедии английского драматурга Д. Крэдока «Царь» (1777) в контексте «Петровского мифа» в английской литературе XVIII в. Цель исследования – рассмотреть поэтологические аспекты образа Петра I, средства его создания и имагологические функции. Своеобразие авторской трактовки образа протагониста выявляется в связи с характеристикой традиции восприятия русского монарха, сложившейся в английской литературе эпохи Просвещения, с акцентом на особенности художественной формы и характерологии трагедии. Так, выявлены особенности интерпретации Д. Крэдоком русской истории первых десятилетий XVIII в. и функциональная роль авторских анахронизмов, непосредственно связанных с композиционными стратегиями драматурга; представлено авторское отношение к образу Петра I, проявленное через выстраивание системы образов трагедии, средства отраженной характеристики героя, в том числе аллюзивный план произведения; рассмотрено взаимодействие в трагедии «Царь» элементов классицистической и сентименталистской поэтики и функции мелодраматического пафоса в связи с характеристикой образа Петра I; проанализированы особенности англо-российского культурного диалога в трагедии и специфика воплощения в ней как образа русского царя, так и «русской темы» в целом.
Создание трагедии «Царь» было инспирировано «Петровским мифом», который, как показано в статье, был подвергнут драматургом частичной деконструкции, таким образом, была прервана апологетическая традиция восприятия русского монарха в английской литературе XVIII в.: Петр I предстает в трагедии прежде всего как заложник своих слабостей, необузданных желаний и гневливости, ведущих к гибели царевича Алексея и Оттокезы. Исторический материал, значительно пересмотренный в произведении, позволил Д. Крэдоку поставить вопросы о соотношении добра и зла, роли личности в историческом процессе, государственном и гражданском долге и опасности деспотизма. Образ Петра I выстроен в соответствии с классицистической и неоклассицистической жанровой поэтикой (конфликт долга и чувства, нормативность художественной формы, классические референции и одновременно внимание к просветительской трактовке проблем государственного управления и межнационального взаимодействия) и представлен в полемическом политическом контексте в аспекте эксцессов деспотической власти. Он также находится в фокусе имагологической репрезентации, в ходе которой актуализируются традиционные стереотипы восприятия России (варварство, рабство, дикость, холод), но, с другой стороны, о ней говорится как о «цветущем саде мира», стране, соединившей во время правления Петра высшие достижения европейской цивилизации. Эта амбивалентность является подтверждением как объективной инерции имагологической рецепции, так и наличия определенных изменений ее направленности, связанных с валоризацией образа России, признанием тех цивилизационных сдвигов, которые происходили в национальном бытии России как культурного «чужого» по отношению к Западу в XVIII веке.
Ключевые слова: английская литература; английская драматургия; английские драматурги; литературное творчество; литературные жанры; литературные сюжеты; литературные образы; пьесы; английское Просвещение; неоклассическая трагедия; Д. Крэдок; петровский миф; имагологическая репрезентация; образ Петра I; исторические личности; русские цари
Для цитирования:
Поляков, О. Ю. Образ Петра I в трагедии Джозефа Крэдока «Царь» / О. Ю. Поляков. – Текст : непосредственный // Филологический класс. – 2025. – Том 30 • № 3. – С. 29-36. DOI 10.26170/2071-2405-2025-30-3-29-36.
For citation
Polyakov, O. Yu. (2025). The Image of Peter I in Joseph Cradock’s Tragedy The Czar. In Philological Class. 2025. Том 30 • № 3. P. 29-36. DOI 10.26170/2071-2405-2025-30-3-29-36.
Сроки публикации:
Дата поступления: 15.09.2025; дата публикации: 31.10.2025
Список литературы:
Источники
Cradock, J. The Czar, An Historical Tragedy / J. Cradock. – London : John Nichols and Son, 1824. – 88 p.
The Gentleman’s Magazine: And Historical Chronicle. From July to December, 1824. Vol. XCV. – London : John Nichols and Son, 1824. – 672 p.
The Monthly Review; or Literary Journal. Vol. 106. – London : R. Spottiswoode, 1825. – 536 p.
The New Monthly Magazine and Literary Journal. – London : Henry Colburn and Company, 1824. – 584 p.
Литература
Аникст, А. А. Теория драмы от Аристотеля до Лессинга / А. А. Аникст. – Москва : Наука, 1967. – 454 с.
Михальская, Н. П. Образ России в английской художественной литературе IX–XIX вв. / Н. П. Михальская. – Москва : МПГУ, 1995. – 152 с.
Михальская, Н. П. Россия и Англия: проблемы имагологии / Н. П. Михальская. – Самара : ООО «Порто-принт», 2012. – 224 с.
Поляков, О. Ю. Образ Петра I в комедии Джона О’Киффа «Царь Петр» / О. Ю. Поляков // Исторический дискурс в зарубежной литературе : материалы Международной научной конференции, Москва, 10–12 апреля 2024 года. – Москва : Московский педагогический государственный университет, 2024. – С. 85–92. – EDN SYUPHQ.
Соловьева, Н. А. Петр I в английской литературе XVIII в. / Н. А. Соловьева // Государственный историко-культурный заповедник «Московский Кремль» : материалы и исследования. Вып. XIII: Петр Великий – реформатор России. – Москва, 2001. – С. 101–108.
Хализев, В. Е. Драма как род литературы (поэтика, генезис, функционирование) / В. Е. Хализев. – Москва : Издательство Московского университета, 1986. – 260 с.
Anderson, M. S. A. Cross. Peter the Great Through British Eyes / M. S. Anderson // The International History Review. – 2002. – Vol. 24, no. 1. – P. 138–140.
Anderson, M. S. English Views of Russia in the Age of Peter the Great / M. S. Anderson // The American Slavic and East European Review. – 1954. – Vol. 13, no. 2. – P. 200–214.
Cross, A. Anglo-Russica. Aspects of Cultural Relations between Great Britain and Russia in the Eighteenth and Early Nineteenth Centuries. Selected Essays by Anthony Cross / A. Cross. – Oxford ; Providence : BERG, 1993. – 269 p.
Cross, A. Peter the Great as a Character on the Anglo-American Stage / A. Cross // New Zealand Slavic Journal. – 1998. – P. 2–19.
Cross, A. Peter the Great Through British Eyes. Perceptions and Representations of the Tsar since 1698 / A. Cross. – Cambridge : Cambridge U.P., 2000. – 172 p.
Cross, A. The Russian Theme in English Literature from the Sixteenth Century to 1980: An Introductory Survey and a Bibliography / A. Cross. – Oxford : W. A. Meeuws, 1985. – 278 p.
Gottlieb, E. The Astonished Eye: The British Sublime and Thomson’s “Winter” / E. Gottlieb // The Eighteenth Century. – 2001. – Vol. 42, no. 1. – P. 43–57.
Lehman, H.-T. Tragedy and Dramatic Theatre / H.-T. Lehman. – London ; New York : Routledge, 2016. – 466 p.
McKillop, A. D. Peter the Great in Thomson’s “Winter” / A. D. McKillop // Modern Language Notes. – 1952. – Vol. 67, no. 1. – P. 28–31.
Nicoll, A. A History of English Drama 1660–1900. Vol. 3. A History of Late Eighteenth Century Drama / A. Nicoll. – Cambridge : Cambridge University Press, 1927. – 387 p.
Stephen, L. Cradock / L. Stephen // Dictionary of National Biography. Vol. 12 / ed. by L. Stephen. – London : Smith, Elder and Co., 1887. – P. 435–436.
The Oxford Handbook of the Georgian Theatre 1737–1832 / ed. by J. Swindells, D. F. Taylor. – Oxford : Oxford University Press, 2014. – 758 p.
Tragedy. Developments in Criticism / ed. by R. P. Draper. – London : Bloomsbury Publishing, 1980. – 229 p.